Microsoft Fabric не е просто технологично решение, а стратегическо

Източник: КАПИТАЛ (www.capital.bg)
Много организации се борят с претоварването с данни, но им липсват действени прозрения и изводи, нямат лесен начин да използват изкуствен интелект/Machine learning. Как Microsoft Fabric адресира този проблем?
Маргарита Наумова: Microsoft Fabric е създаден с идеята да превърне данните на една организация в актив, който да може да бъде използван както от IT специалистите в организацията, така и от бизнес потребителите. „Майкрософт“ винаги са се стремели да направят технологиите колкото се може по-лесни за усвояване и използване. Този принцип е приложен и във Fabric.
Тук потребителите могат да намерят всичко необходимо за изграждане на аналитична платформа, за изследване на данните, за статистически анализи, за създаване на отчети, като на всяка стъпка те имат AI помощник в лицето на Copilot.
Това означава ли, че става дума не просто за скъпа версия на технологии като Apache Hadoop и Parquet, а за такава, която интегрира всичко и една платформа?
Маргарита Наумова: Fabric е комплекс от решения. Тези решения или инструменти покриват целия процес, необходим за превръщането на данните в актив, който да носи ползи. Те изискват сравнително малко усилия, кратко време за конфигуриране и бърз процес на придобиване на нужните знания.
Fabric дава възможност да се организира извличането на данни от всякакви източници, както от информационните системи, така и от хилядите разпръснати файлове в дадена организация.
Огромно предимство на Fabric пред всички останали подобни платформи на пазара е, че веднъж извлечени, данните се съхраняват в една локация и това е One Lake. Това е едно от най-силните нововъведения във Fabric, което неимоверно опростява управлението на извлечените данни по отношение на контрола на достъпа до тях, класифицирането им, организирането им в домейнни и работни пространства и управлението на използваните изчислителни ресурси.
Можете ли да дадете пример от реалния свят за това как Fabric е от полза за организациите?
Маргарита Наумова: Да предположим, че сте счетоводител. Работите предимно с таблични данни и ви интересува дали числата „се засичат“, какви са сумите за край на период и желаете резултатите в таблица. Предизвикателствата често са свързани с ползването на много Excel файлове. Fabric ви позволява лесно да си качите файловете в Lakehouse и да започнете да ги използвате като истинска база данни, а с помощта на Copilot разговаряте с тези данни на човешки език. Резултатът е впечатляващ, а спестеното време е много.
Ако сте маркетинг специалист, ви трябват трендове и статистики. Тогава се нуждаете от Power BI. Дори с минимални познания можете да дадете задача на Copilot да ви предложи анализ и ще получите дашборд, на базата на който можете да прецизирате изискванията си на естествен човешки език и да получите нужните ви анализи без намеса на експерти.
По същия начин биха ползвали Fabric платформата търговци, специалисти в отделите за бизнес развитие, бизнес мениджъри и други бизнес потребители, които в повечето случаи трябва да „поръчат“ тези анализи на специално обучени специалисти.
Що се отнася до специалистите с експертни познания в областта на данните – възможностите за тях и работата с данните във Fabric са неограничени и включват всички аспекти от дизайн на цялостната аналитична система, през инженеринг на решения за данни до data science, machine learning и създаване на AI решения. Трябва да има някои предизвикателства, когато става въпрос за внедряване на нещо толкова сложно като Microsoft Fabric.
Какви са препятствията, с които организациите може да се сблъскат?
Маргарита Наумова: Технологиите са обединение от стратегически идеи и тактическо използване на научни иновации. Това е комбинация от движещи се пясъци, така че трудно се постига перфектност.
Fabric е брилянтна идея, съчетаваща иновациите в data platform технологиите. Предизвикателствата за нейното прилагане не стоят толкова в технологичните компоненти, колкото в умението те да бъдат оптимално използвани за постигане на бизнес целите. Изисква се промяна в мисленето от страна на бизнес потребителите, които от пасивни консуматори трябва да се превърнат в активни потребители на тази платформа, за да разкрие тя пред тях потенциала на данните, с които разполагат.
За намиране на баланс между използването на готовите възможности на Fabric и персонализирането му, за да отговаря на уникалните бизнес нужди, ли става въпрос?
Маргарита Наумова: В качеството си на платформа, а не на off-the-shelf продукт, Fabric е предназначен за tailor made решения, които предполагат персонализация на всяка имплементация към нуждите на конкретните организации и клиенти. Тук идва нашата ключова роля на технически експерти и инженери на данни. Ние обсъждаме специфични нужди на бизнеса, разработваме персонализирана стратегия за внедряване и осигуряваме плавен преход към платформата Fabric.
Това означава ли, че Fabric не е просто технологично решение, а стратегическо, което засяга цялата организация?
Маргарита Наумова: Fabric съкращава времето за превръщане на данните в актив за всяка организация. Това от своя страна дава възможности за конкурентно предимство. Всеки актив, осигуряващ конкурентно предимство, е стратегически. В този смисъл – да, Fabric е в домейна на стратегическите решения за една организация.