Маргарита Наумова: за пробива на българската компания Инспирит на норвежкия пазар
Маргарита Наумова е световно признат лектор и експерт в областта на SQL Server, основател на технологичната компания Инспирит и на образователния център SQL Master Academy, както и на българската SQL & BI потребителска група “Lets’ SQL Together!”. Носител е на най-високата Microsoft квалификация в нейната сфера – Microsoft Certified Master, което я нарежда сред топ 1% на най-добрите SQL Server специалисти в света. От октомври 2000 г. Маргарита е Microsoft Certified Trainer и многократно е удостоявана с признанието Microsoft Most Valuable Professional.
Маргарита има общо над 15 г. опит с SQL Server в сферата на проектирането, внедряването и оптимизацията на SQL решения, както и на обучението и консултирането. Проектите, по които е работила, се простират далеч отвъд границите на България, включвайки Великобритания, Дания, Германия, Финландия, Норвегия, Швеция, и др.
Наумова често е лектор на големи конференции, свързани с Microsoft и SQL Server, сред които PASS Summit, SQLSaturday, SQL TuneIn, SQLRally, Microsoft Indeed, JOIN!, SQL Nexus, SQLBits и др.
Представете се пред аудиторията на SmartNews. Коя е Маргарита Наумова и какво е полето за изява на INSPIRIT, за тези, които не знаят?
МН: Аз съм Айти човек. Занимавам се с бази данни от както съм започнала професионалната си кариера като преподавател в Икономическия Университет – Варна. Кариерата ми премина през най-големите ИТ тренинг центрове в България, където бях инструктор, консултант и мениджър на тренинг бизнеса. През 2005-та година бях поканена да работя в Майкрософт, където 5 години бях старши консултант по SQL Server data platform. В края на 2010 напуснах Майкрософт и основах ИНСПИРИТ. Създадох учебната програма SQL Master Academy и това беше началото на първата в България компания, която е фокусирана изцяло върху SQL Server data platform технологиите.
INSPIRIT е вече утвърдена на българския пазар компания, разкажете ни повече за клиентите и хората, които ви се доверяват?
МН: Поради спецификата на компетенцията на екипа, нашите клиенти са компании с развита SQL Server data platform инфраструктура. Преобладават представителите на финансовата индустрия (банки, застрахователи) но всъщност работим с представители на почти всички доминиращи бизнес сектори. На тях дължим своето място на пазара. Философията ни в подхода към пазара е да бъдем не там където са парите, а където сме наистина необходими и когато клиент ни покани да работим за него – даваме всичко от себе си. Ние спазваме обещанията си. Това е единственото, което е нужно за да се печели доверие.
Колко и какви специалисти обгрижват клиентите ви и каква е вашата формула за успешни и дългосрочни партньорства?
МН: Няколко години ИНСПИРИТ съществуваше само като юридическо лице, в което единствените служители бяхме аз и съпругът ми. От началото на 2016 година взех решение да създам екип. За трите изминали от тогава години екипът на ИНСПИРИТ нарастна на единадесет души, от които осем човека доставят услуги, двама се грижат за процесите на продажба и един човек менажира back office процесите ни.
В ядрото на технологичния екип сме трима човека – аз, Иван Донев и Розалина Захариева. Имаме двама бизнес анализатора със силен афинитет към технологиите и трима младши консултанта, които доставят услуги заедно със senior екипа и трупат опит в консултантския занаят и доставката на услуги по поддръжка.
В учебната програма SQL Master Academy като инструктори се включват 5 човека от технологичния екип.
INSPIRIT отваря врати и в Норвегия. Разкажете ни как стигнахте до този пазар и защо разширявате бизнеса си точно в тази държава?
МН: Преди години бях поканена да участвам като лектор на най-голямата SQL Server конференция за скандинавския регион SQL Nexus. Изнесох няколко презентации. Поканиха ме да бъда лектор и на една от сбирките на SQL Server User Group в Дания и се включих като презентатор на SQL Saturday Норвегия. После последваха и други покани и още събития, още презентации, още user group сбирки, докато един ден бях поканена да водя обучение в Glasspaper AS Осло, най-големия център за технологични обучения Норвегия. От този първи тренинг минаха повече от 3 години. На втората година тренингите се увеличиха. Бях поканена да планирам учебната програма на Microsoft University Oslo – уникална, ежегодна инициатива на Microsoft Norway.
Доставих и самите обучения по Business Intelligence в тази инициатива, и те пожънаха страхотен успех. Резултатите бяха толкова добри, че веднага след края на обучението през 2017-та бях поканена да създам програмата за BI Track of Microsoft University 2018. Заедно с това, GLASSPAPER AS реши да предостави голяма част от своите обучения в областта на SQL Server на ИНСПИРИТ. Така още през 2017-т в Осло започнаха да доставят курсове и други инструктори на SQL Master Academy. Резултатите от обученията и обратната връзка от курсистите вероятно са дали повод на мениджмънта на GLASSPAPER AS Norway да ми предложат помощ и партньорство в създаването на INSPIRIT Norge, която е вече е факт.
Какво е най-голямото ви предизвикателство като компания, която тепърва ще се утвърждава на норвежкия пазар?
МН: Предизвикателствата са много, но най-голямото е самия пазар. Норвежците са технологична нация. Интересуват се от всичко, до което технологиите са достигнали. За да сме успешни в Норвегия трябва не само да стоим на ръба на новите технологии (което така или иначе правим) но и с увереност и безкомпромисно качество да доставяме решения базирани на новостите, публикувани буквално вчера. Културата на норвежците е изчистила от комуникацията им толеранса от вежливост, когато става дума за компетентност в сферата на услугите и качество на изпълнението им. Това означава, че те могат да дадат доверието си само и единствено ако са сигурни в компетенцията ти, и са доволни от това, което са получили. В противен случай, не изпитват трудност да кажат точно какво мислят. Това все още не е утвърден модел в родния пазар и поради тази причина в доста случаи, качеството на доставяне на (ИТ) услуги у нас страда.
За финал бихме искали да научим каква е стратегията ви за развитие на компанията в Норвегия и в България и какво да очакваме през новата година?
МН: ИНСПИРИТ ще продължи да поддържа силен фокус върху SQL Server Data Platform технологиите. Стратегията на компанията е да включи в услугите си още области от Data Management Framework и по-точно Data Governance, Data Quality, Meta Data Management решения, както и да затвърди водещата си позиция в BI, Мaster Data Management и внедряването на сложни SQL Server базирани инфраструктурни решения. Екипът ни ще продължи да се разширява. Надяваме се да можем да пробием още през първото полугодие на 2019-та с проект в Норвегия, в който да включим български експерти. Има индикации за това, така че ни остава да работим и да се надяваме, че намеренията ни ще се осъществят.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!